Friday, August 7, 2009

FENOMENA WARGA GURU BHG 2

Sekolah merupakan tempat mendidik pelajarnya dari segi kurikulum dan kokurikulum yang terkandung nilai-nilai murni sebagai bekalan anak-anak ini menempuh masa depan mereka. Biar apapun nilai murni yang ditanam secara langsung dan tidak langsung, fungsi dan matlamat akademik tetap diutamakan.

Ilmu pengetahuan melalui mata pelajaran yang diajar tetap menjadi intipati dan agenda sesebuah sekolah. Maka guru yang diamanahkan untuk mengajar matapelajaran ini tidak dapat lari dari hakikat bahawa ini adalah tanggung jawabnya.

Apa yang terjadi hari ini, sekolah-sekolah pada hari ini terlalu melebihkan soal non-akademik berbanding fokus kepada akademik. Terlalu banyak aktiviti seperti Hari kantin, sukan, perkhemahan, lawatan, persaraan guru, hari guru, mesyuarat guru dan lain-lain lagi. Aktiviti tersebut tidak dapat dinafikan pentingnya untuk memupuk nilai-nilai murni pelajar tetapi yang menjadi persoalannya ialah cara perlaksanaannya.

Haruskah sambutan hari guru sebagai contoh, merupakan suatu hari dimana murid-murid tidak perlu masuk ke kelas, tetapi menyaksikan upacara tarian, nyanyian dan sebagainya yang sebagaimana telah diagendakan. Haruskah pelajar menggunakan masa belajar untuk membersihkan dewan, menyusun kerusi sebagai persiapan untuk menyambut hari guru, belum dikira latihan tarian dan sebagainya?

Perlukah pula pelajar-pelajar yang aktif sukan menjalani latihan sewaktu rakan-rakan yang lain sibuk belajar? Tidak dinafikan sukan itu penting, tetapi persoalannya adakah mereka yang mengorbankan masa untuk nama sekolah ini diberi tunjuk ajar sama seperti pelajar lain selepas latihan sukan tersebut?

Dan yang lebih menyedihkan apabila mesyuarat guru berlangsung sewaktu masa belajar. Maka berlakulah pembaziran masa kerana pihak sekolah gagal memikul amanah untuk mendidik. Mungkin mesyuarat itu terlalu penting tetapi tidak ada cara lainkah agar waktu pengajaran tidak diganggu. Sukar sangatkah untuk mendapatkan kerjasama guru untuk melapangkan masa menghadiri mesyuarat selepas waktu persekolahan. Disinilah sekali lagi keikhlasan warga guru dipersoal.

Guru seringkali mengaitkan soal beban tugas yang dipikul menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada pengajaran. Mereka merungut dengan beban yang terpaksa digalas dan dirasakan tidak berbaloi dengan pendapatan mereka.

Disinilah terserlahnya kewibawaan, keikhlasan dan amanah seorang guru. Mereka sanggup meninggalkan kelas tanpa pengawasan semata-mata untuk menjalankan tugas yang lain seperti mengecat dinding dan kalau ada hari sambutan atau perasmian, maka guru-guru ini jugalah yang kehulu dan kehilir membuat kerja-kerja buruh.

Begitulah rungutan seorang guru apabila mereka mengatakan bahawa beban tugas mereka bukan sekadar mengajar tetapi melakukan kerja-kerja lain selain mendidik. Pendek kata, merekalah guru, merekalah buruh kasar.

Pihak pengurusan pula seolah mengizinkan guru-guru ini membuat kerja-kerja tersebut tanpa menggantikan tugas mengajar guru tersebut dengan alasan tidak cukup guru ganti, sementara pelajar ditinggalkan dalam kelas tanpa pengawasan, bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilangsungkan.

Bagaimanakah keadaan ini diizinkan berlaku di sekolah-sekolah?

Nyata sekali, pihak pengurusan lebih mementingkan nama sekolah diukur dari segi kejayaan melaksanakan aktiviti-aktiviti tersebut berbanding meningkatkan pencapaian pelajar secara optimum dalam bidang akademik. Lebih mudah mendapat nama jika sekolah berjaya menganjurkan pertandingan dan keceriaan daripada memastikan pelajar mendapat pencapaian optimum dalam bidang akademik.

Untuk sesebuah sekolah itu popular, lebih mudah mengukir nama dengan membuat kain pemidang yang terpanjang dan dipaparkan dalam akhbar berbanding meningkatkan pencapaian optimum dalam bidang akademik.

Usaha dan sumbangan guru-guru membuat tugasan buruh kasar tersebut sangat dihargai dan disanjung tinggi kerana mempunyai komitmen yang tinggi membantu pihak sekolah menaikkan nama. Tetapi persoalannya ialah masa. Kita perlu tahu meletakkan keutamaan. Yang wajib didahulukan.

Bukankah tugasan sampingan itu boleh dibuat pada hari Sabtu dan guru-guru boleh mengajak pelajarnya bersama-sama membantunya bekerja untuk mewujudkan keakraban sesama mereka. Dengan itu, guru dapat menumpukan seluruh masa persekolahan dengan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.

Apabila mempersoalkan mengenai keceriaan sekolah, ianya merupakan suatu elemen yang sungguh penting dalam mempengaruhi minat pelajar untuk kesekolah. Suasana yang sejuk mata memandang seperti rimbunan pokok yang hijau, tayar yang disusun rapi menggantikan pasu bunga, batu bata yang disusun indah, lukisan mural di dinding yang berwarna warni, bangunan yang dicat pelbagai warna, merupakan inisiatif asas untuk menarik minat pelajar.

Tetapi mengapa pula, bila masuk ke tandas, keadaannya tidak seceria di luar? Bau yang dihasilkan cukup untuk menidakkan seorang pelajar kecil enggan ke tandas, tidak dikira najis yang berlonggok dimangkuk kerana pam tandas yang rosak. Apatah lagi dengan keadaan dinding yang diconteng dengan pelbagai tulisan dan lakaran.

Bersambung di artikel akan datang..insyallah