Sunday, September 19, 2010

BOLEHKAH KITA BERSATU???

PERPADUAN BANGSA.. satu ungkapan yang mudah disebut tetapi amat sukar dilaksanakan dalam erti kata sebenar di negara ini.


Hari ini PM menyeru supaya mereka yang cintakan perpaduan supaya berani bersuara. Jika kita hendak berbicara tentang soal perpaduan, dimanakah kita perlu memulakannya?

Untuk mencapai perpaduan hakiki, ianya memerlukan pengorbanan. Bangsa Melayu perlu mengorbankan hak kesamarataan sebagai contohnya, dan Bangsa Cina serta India perlu mengorbankan sistem persekolahan vernakular mereka. Pengorbanan memerlukan keikhlasan hati iaitu sesuatu yang amat sukar dilakukan apabila ianya menyebabkan bangsa tersebut kehilangan legasinya. Jika tidak sanggup berkorban secara ikhlas, maka dasar asimilasi perlu dilaksanakan, iaitu satu sistem paksaan yang tidak demokratik. Namun jika kita melihat secara realiti, tidak ada satu kaedah pun diatas yang mampu menggembirakan rakyat dinegara ini untuk mencapai perpaduan.

Konsep 1 Malaysia juga hanya merupakan satu cogankata. Tidak lebih dari itu. Mengajak rakyat Malaysia menjadi SATU tetapi meneruskan dasar-dasar sedia ada tidak membawa sebarang perubahan,
Maka, mampukah perpaduan dicapai dalam erti kata sebenar dinegara ini?

Kita sering mendengar cogankata “Agama, Bangsa dan Negara”. Dalam hierarki tersebut seandainya kita terpaksa memilih apakah yang paling diutamakan,sebagai seorang Islam, maka kita akan memilih Agama untuk didahulukan. Saya kurang pasti dengan penganut agama lain.

Saya sedang memikirkan, seandainya kita terserempak dengan dua pemuda yang sedang bergaduh, seorang merupakan warga Indonesia beragama Islam dan seorang rakyat Malaysia berbangsa Cina, siapakah yang akan kita bantu?Saya pasti jawapan anda agak sama dengan semua pembaca.

Maka,dimanakah ianya perlu dimulakan jika hendak merealisasikan perpaduan dalam erti kata sebenar?

Jawapannya ialah dibangku persekolahan. Guru-guru perlu menjadi role model kepada pelajar mereka. Seperti kata pepatah “GURU KENCING BERDIRI, ANAK MURID KENCING BERLARI”. Jika guru sendiri gagal untuk menunjukkan perpaduan dikalangan mereka dalam kawasan sekolah, jangan mimpi kita hendak melihat pelajar kita berpadu.

Jika tidak percaya, lihatlah bagaimana perhubungan diantara guru sewaktu masa rehat atau sewaktu mereka berkumpul. Kita dapat melihat bagaimana mereka berkumpul mengikut kaum sendiri. Jika inipun tidak dapat kita laksanakan maka tidak perlulah kita melihat kepada kesalahan pihak lain tentang kegagalan melaksanakan perpaduan di negara ini.