Posts

Seminar Creative Thinking University of Alexandria, Egypt

Image

Seminar Creative Thinking | Video Promo

Image
lowFullScreen="">

KERIKIL DIDALAM KASUT GURU

Image
Sepanjang kita berkhidmat sebagai seorang guru, kita menyedari bahawa antara masalah terbesar kita ialah berhubung dengan kocakan emosi. Memandangkan kocakan emosi ini adalah  masalah yang wujud pada setiap hari dalam diri seorang guru, ramai daripada kita mula menerimanya sebagai salah satu daripada kehidupan seharian kita.  Ibarat memakai kasut yang longgar dikawasan berbatu kerikil dan berpasir, pastinya setiap langkah kita akan merasai kerikil kecil itu akan memasuki kasut dan apabila dibuang, selangkah kemudian kerikil lain pula akan memasuki kasut kita. Akhirnya kita redha dengan kehadiran kerikil dalm kasut kita kerana menerima hakikat tiada jalan keluar.  Kerikil ini adalah penyebab kepada kocakan emosi kita. Persoalannya, berapa lamakah kita mampu menahan kesakitan dek tusukan kerikil tersebut didalam kasut? Disinilah terletaknya perbezaan diantara seorang guru yang yang menggenggam tanggungjawab sebagai seorang pendidik dengan seorang lagi yang hanya bertugas unt

Bagaimana Inovasi Bermula

Manusia yang hidup pada peringkat awal kewujudan manusia merupakan manusia yang sangat hebat. Kehebatan mereka adalah kerana kemampuan mereka menghadapi cabaran untuk hidup. Cabaran utama kepada kehidupan ialah untuk terus memastikan mereka hidup. Bagi memastikan mereka terus hidup, mereka memerlukan tenaga. Tenaga tersebut datangnya daripada makanan. Tidak keterlaluan untuk dirumuskan bahawa perjalanan kehidupan mereka pada waktu itu adalah menjurus kearah mencari makanan. Mereka perlukan makanan untuk memastikan mereka terus hidup. Untuk mendapatkan makanan maka mereka perlu mencari benda yang boleh dimakan. Melalui pengalaman maka mereka telah mengenalpasti apa yang boleh dimakan dan apa yang memudaratkan. Kemungkinan pada peringkat awal makanan utama mereka hanyalah sumber yang berasal daripada daging. Untuk mendapatkan daging ini maka mereka perlu memburu, memancing, menjerat dan sebagainya. Peralatan yang digunakan merupakan hasil ciptaan masing-masing. Mereka sentiasa mempe

Kursus Penjanaan Inovasi

Latarbelakang Inovasi merupakan satu keperluan penting kepada setiap negara. PRODUK INOVASI merupakan salah satu daripada cabang inovasi yang menentukan masa depan ekonomi negara. Mekanisma ekonomi pada masa hadapan amat mengharapkan penghasilan produk inovasi yang mampu diekspot bagi menggantikan sumber komoditi yang akan pupus. Sehubungan itu, usaha kerajaan semenjak tahun 1990 bagi menggalakkan rakyat Malaysia berinovasi melalui pertandingan rekacipta harus mempunyai kesinambungan agar kita benar-benar mampu mencapai matlamat tersebut. Semenjak tahun 1990, terdapat puluhan ribu produk yang dihasilkan melalui pertandingan inovasi oleh pelbagai sektor terutamanya sektor pendidikan dan agensi-agensi kerajaan. Namun produk-produk tersebut tidak mempunyai kesinambungan sebaik sahaja selesai pertandingan. Terdapat pelbagai faktor yang dikenalpasti berhubung terhentinya kesinambungan ini.  Sehubungan itu, saya berhasrat untuk membantu pihak-pihak terlibat yang berkongsi masal

Bagaimana merealisasikan GENOVASI

Pada 1 Ogos 2012, kerajaan telah mengumumkan penubuhan Genovasi, sebuah entiti yang bertanggungjawab untuk membangunkan kemahiran inovasi dikalangan belia tempatan. Program ini bakal menghasilkan Duta Inovasi Negara yang membolehkan mereka mencipta kekayaan serta memperbaiki taraf hidup dinegara ini. tanggungjawab Duta Inovasi ini adalah untuk menghasilkan inovasi dalam bidang kemasyarakatan, ekonomi serta sistem penyampaian kerajaan. Usaha ini merupakan langkah yang paling tepat setelah beberapa inisiatif untuk mendedahkan kepada masyarakat tentang inovasi dijalankan. Genovasi merupakan sebuah pusat kemahiran untuk melatih belia-belia kita menghasilkan inovasi dengan cara yang sistematik. Kita sudah tentu hendak melihat bahawa inisitif ini benar-benar bakal mendatangkan hasil. Pembinaan negara Malaysia yang maju perlu diterajui oleh sumber manusia yang berkualiti untuk menghasilkan perolehan ekonomi yang tinggi. Secara ringkasnya ekonomi ini memerlukan manusia serta produk

Membina kelestarian pendidikan yang berkualiti untuk kekal maju dan berdaya saing didalam negara maju

Catatan cadangan ini dibuat sebagai tanda sokongan kepada Dialog Nasional Pendidikan Negara kearah Transformasi Pendidikan Negara. Saya memilih untuk memberikan input, pendapat dan cadangan terhadap Bidang Utama Kajian Semula Pendidikan melalui: BIDANG 1.. MEMARTABATKAN PROFESYEN PERGURUAN Cadangan dan input yang saya berikan adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan penglibatan saya secara terus dengan golongan guru dalam bidang latihan pembangunan inovasi. BUKSP 1: MEMARTABATKAN PROFESYEN KEGURUAN Pendekatan Kerajaan Meningkatkan kualiti guru melalui pengambilan calon-calon guru yang memiliki keputusan akademik yang cemerlang serta meningkatkan kualiti latihan pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan untuk guru-guru Menambah bilangan guru dengan ratio 1 guru bagi setiap 13 orang murid, iaitu melebihi purata antarabangsa 1 guru bagi setiap 16 orang murid Memastikan peluang perkembangan kerjaya guru di negara kita adalah setanding dengan apa yang dinikmati oleh