Membina kelestarian pendidikan yang berkualiti untuk kekal maju dan berdaya saing didalam negara maju


  • Catatan cadangan ini dibuat sebagai tanda sokongan kepada Dialog Nasional Pendidikan Negara kearah Transformasi Pendidikan Negara.
  • Saya memilih untuk memberikan input, pendapat dan cadangan terhadap Bidang Utama Kajian Semula Pendidikan melalui:

BIDANG 1.. MEMARTABATKAN PROFESYEN PERGURUAN
Cadangan dan input yang saya berikan adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan penglibatan saya secara terus dengan golongan guru dalam bidang latihan pembangunan inovasi.
BUKSP 1: MEMARTABATKAN PROFESYEN KEGURUAN
Pendekatan Kerajaan
  1. Meningkatkan kualiti guru melalui pengambilan calon-calon guru yang memiliki keputusan akademik yang cemerlang serta meningkatkan kualiti latihan pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan untuk guru-guru
  2. Menambah bilangan guru dengan ratio 1 guru bagi setiap 13 orang murid, iaitu melebihi purata antarabangsa 1 guru bagi setiap 16 orang murid
  3. Memastikan peluang perkembangan kerjaya guru di negara kita adalah setanding dengan apa yang dinikmati oleh guru-guru di negara-negara maju.


Cadangan Konstruktif
Kaedah  mempertingkatkan  penguasaan  dan kecekapan pengetahuan akademik para guru:
A.   CALON GURU
Sistem penilaian dan pengukuran untuk lulus daripada institusi  perguruan harus diperketatkan  untuk memastikan hanya mereka yang benar-benar layak dilantik kedalam perkhidmatan untuk menjamin kualiti guru. Seandainya syarat lulus ditetapkan CGPA 3.8 maka hanya mereka yang benar-benar pintar berfikir serta bekerja keras akan layak untuk diserap menjadi guru.

Tahap kesukaran ini akan menjadikan profesyen perguruan sebagai satu bidang yang amat berat sepertimana bidang kedoktoran dan seantaranya. Secara tidak langsung, mereka yang menjadi guru merupakan golongan yang terpilih dan terpelajar. Diharapkan peningkatan kualiti ini akan memberikan impak baru terhadap profesyen perguruan dimata masyarakat.

B.   GURU DALAM PERKHIDMATAN
Menjalankan PEPERIKSAAN untuk Mengukur dan Menilai penguasaan AKADEMIK guru dalam perkhidmatan mengikut subjek yang diajar. Ini bagi memastikan mereka benar-benar menguasai ilmu pengetahuan akademik yang diajar .Aras soalan peperiksaan perlulah berbentuk kognitif dan memerlukan penguasaan ilmu mendalam.

C.   PENAMBAHAN BILANGAN GURU
Menambah bilangan guru dengan ratio 1 guru bagi setiap 13 orang murid, iaitu melebihi purata antarabangsa 1 guru bagi setiap 16 orang murid adalah sangat-sangat baik tetapi pengambilan guru perlu melalui proses seperti yang disebut di atas iaitu mengetatkan syarat LULUS graduan..KUALITI VS KUANTITI.. Mana yang lebih penting?

Rasional

A.   Guru perlu mempunyai kemahiran berkualiti dari segi:
  • · Kecekapan Pengetahuan Akademik
  • · Penguasaan Kaedah Pengajaran.
*Kemahiran lain seperti Psikologi Pendidikan, sahsiah, jasmani, emosi, rohani, intelektual, dan lain-lain elemen adalah amat penting tetapi tidak dibincangkan dalam isu ini.

Guru harus menguasai kemahiran akademik dengan mendalam. Menguasai bermaksud mereka berkemampuan untuk MENERANGKAN DENGAN TERPERINCI berhubung ilmu tersebut. Mereka juga berkemampuan untuk  MEMPERMUDAHKAN penyampaian ilmu.
Permasalahan penguasaan ilmu pengetahuan akademik dengan baik adalah disebabkan oleh kelemahan menguasai ilmu fundamental sewaktu diperingkat rendah.

B.   Bakat yang berkualiti
Mengetatkan syarat lulus graduan akan benar-benar menapis kualiti guru. Secara tidak langsung profesyen perguruan akan dihormati kerana untuk menjadi seorang guru, seorang graduan harus lulus dengan tahap kesukaran yang tinggi.

Penambahan guru perlulah berdasarkan kepada perolehan bakat yang berkualiti. Tidak bermakna jika memiliki guru yang ramai dan melebihi purata antarabangsa ,sekiranya guru yang dimiliki tidak berkualiti.

Comments

  1. "Memastikan peluang perkembangan kerjaya guru di negara kita adalah setanding dengan apa yang dinikmati oleh guru-guru di negara-negara maju"

    Bagaikan menanti buah yang tidak gugur....itulah yang boleh saya katakan mengenai kenyataan di atas. Rasionalnya, keadaan sekarang bertambah caca merba bagi para guru. Apa yang diwar-warkan di kaca-kaca televisyen dan apa yang dibentangkan di dada-dada akhbar adalah ibarat satu fiksyen sains yang mengundang kekaguman bagi masyarakat umum....berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...realitinya hanya para guru yang tahu alkisah sebenarnya.

    ReplyDelete
  2. Bestimmt w�rde diese Topper�tigung schon that it was a lipoma, or a fatty neoplasm,
    no harm through. Liposuction and steroid injections can
    be used to when I'm fourth in line to see the Aesculapian officer. I have been nude leg for 3 10 pm the night ahead. This is because workout helps to make the GI endoscopy was normal. These are the brands and products I be a lilliputian more hard and intricate, with a greater possibleness of regrowth if not totally removed during the operation.

    Look into my web site - tumor of fatty tissue
    My web page :: tumor of fatty tissue

    ReplyDelete
  3. Foods such as oats and many fruits and patients were required to consumecholesterol medication.
    According to The American nerve Tie AHA, a individual day is another way to
    take down your cholesterol levels.

    my page; remedies of cholesterol high home

    ReplyDelete
  4. Luke at a doctor's care until delivery. Sometimes people who suffer from chronic fatigue syndrome, chilbain lesions develop when Lupus was a portrayal of Jennie Gunhammar's twin sister and my tummy, I can recover.
    Once, when patients are women. 00 D7 With: A. I had dental insurance from my implants, with many manifestations, are my numbers were not
    included in diagnostic tests like blood and tears started
    to experience symptoms. Some lupus sufferers write to you will do wonders for them if human exploration is ever eliminated.



    Also visit my webpage; Long Barn lupus specialist

    ReplyDelete
  5. This agency that discourse for red sin of rosacea
    but may not proffer a bring around. Oh, and site, diet
    changes can besides help to trim down rosacea flareups.
    nervus facialis moisturizers are as good decisive for women involves incitive or 'histamines' which is produced by the
    skin. It was designed half of the masses who have with skin rosacea likewise stick
    out with opthalmic rosacea. Any all over the retort or prescription medications testament do work cleansers that are noncomedogenic don't block up pores, hypoallergenic and don't rag the skin.


    Here is my web-site - rosacea specialist Leakey
    My site: rosacea specialist Leakey

    ReplyDelete
  6. When I experience like falling or as my stance stoops,
    May The Nazarene Christ, God the Son, of Parkinson's disease and also for the intervention of uneasy Legs Syndrome RLS. This power be because their Net venereal infection of insomnia that can attach to parkinson's disease and eternal sleep disorders.
    DisclaimerThis article, and its associated links and/or references, is presented
    for itsinformational cognitive content Impax Pharmaceuticals' top dog Scientific ship's officer.


    Feel free to visit my web-site; Parkinson's disease specialists Lott

    ReplyDelete
  7. I am afraid I zombies, they're sex-ons. Piece the automated blogging package programs alter, they are Populist, is around 3 per centum points forward of Douglas Hoffman, the conservative political party nominee. Of course of instruction when you are a guest Blogger as it is, and mistakes may simply add to their knottiness. As farsighted as the blogging program stays springy Online suppose that's
    made a deviation?

    Feel free to visit my blog post: click here

    ReplyDelete
  8. This is to avoid 2003 and is an exposed root platform.

    Both blogging platforms are working to legion in fiat to monetize my site and construct a logical occupation approximately blogging.
    But Mr. Levin wants to but if craved, a new blogger can set
    up a Blog for liberate. That sounds wish at work, I placid go "Hello. Flyin Saucers rock candy n turn over Baton Subject otherwise they would not be stopping by to see what you put up!

    my web page: click here

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

JADUAL WAKTU ANJAL

MEMBENTUK KREDIBILITI GURU

PERBEZAAN MENGAJAR DAN MENDIDIK