FENOMENA WARGA GURU BHG 2
Sekolah merupakan tempat mendidik pelajarnya dari segi kurikulum dan kokurikulum yang terkandung nilai-nilai murni sebagai bekalan anak-anak ini menempuh masa depan mereka. Biar apapun nilai murni yang ditanam secara langsung dan tidak langsung, fungsi dan matlamat akademik tetap diutamakan.
Ilmu pengetahuan melalui mata pelajaran yang diajar tetap menjadi intipati dan agenda sesebuah sekolah. Maka guru yang diamanahkan untuk mengajar matapelajaran ini tidak dapat lari dari hakikat bahawa ini adalah tanggung jawabnya.
Apa yang terjadi hari ini, sekolah-sekolah pada hari ini terlalu melebihkan soal non-akademik berbanding fokus kepada akademik. Terlalu banyak aktiviti seperti Hari kantin, sukan, perkhemahan, lawatan, persaraan guru, hari guru, mesyuarat guru dan lain-lain lagi. Aktiviti tersebut tidak dapat dinafikan pentingnya untuk memupuk nilai-nilai murni pelajar tetapi yang menjadi persoalannya ialah cara perlaksanaannya.
Haruskah sambutan hari guru sebagai contoh, merupakan suatu hari dimana murid-murid tidak perlu masuk ke kelas, tetapi menyaksikan upacara tarian, nyanyian dan sebagainya yang sebagaimana telah diagendakan. Haruskah pelajar menggunakan masa belajar untuk membersihkan dewan, menyusun kerusi sebagai persiapan untuk menyambut hari guru, belum dikira latihan tarian dan sebagainya?
Perlukah pula pelajar-pelajar yang aktif sukan menjalani latihan sewaktu rakan-rakan yang lain sibuk belajar? Tidak dinafikan sukan itu penting, tetapi persoalannya adakah mereka yang mengorbankan masa untuk nama sekolah ini diberi tunjuk ajar sama seperti pelajar lain selepas latihan sukan tersebut?
Dan yang lebih menyedihkan apabila mesyuarat guru berlangsung sewaktu masa belajar. Maka berlakulah pembaziran masa kerana pihak sekolah gagal memikul amanah untuk mendidik. Mungkin mesyuarat itu terlalu penting tetapi tidak ada cara lainkah agar waktu pengajaran tidak diganggu. Sukar sangatkah untuk mendapatkan kerjasama guru untuk melapangkan masa menghadiri mesyuarat selepas waktu persekolahan. Disinilah sekali lagi keikhlasan warga guru dipersoal.
Guru seringkali mengaitkan soal beban tugas yang dipikul menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada pengajaran. Mereka merungut dengan beban yang terpaksa digalas dan dirasakan tidak berbaloi dengan pendapatan mereka.
Disinilah terserlahnya kewibawaan, keikhlasan dan amanah seorang guru. Mereka sanggup meninggalkan kelas tanpa pengawasan semata-mata untuk menjalankan tugas yang lain seperti mengecat dinding dan kalau ada hari sambutan atau perasmian, maka guru-guru ini jugalah yang kehulu dan kehilir membuat kerja-kerja buruh.
Begitulah rungutan seorang guru apabila mereka mengatakan bahawa beban tugas mereka bukan sekadar mengajar tetapi melakukan kerja-kerja lain selain mendidik. Pendek kata, merekalah guru, merekalah buruh kasar.
Pihak pengurusan pula seolah mengizinkan guru-guru ini membuat kerja-kerja tersebut tanpa menggantikan tugas mengajar guru tersebut dengan alasan tidak cukup guru ganti, sementara pelajar ditinggalkan dalam kelas tanpa pengawasan, bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilangsungkan.
Bagaimanakah keadaan ini diizinkan berlaku di sekolah-sekolah?
Nyata sekali, pihak pengurusan lebih mementingkan nama sekolah diukur dari segi kejayaan melaksanakan aktiviti-aktiviti tersebut berbanding meningkatkan pencapaian pelajar secara optimum dalam bidang akademik. Lebih mudah mendapat nama jika sekolah berjaya menganjurkan pertandingan dan keceriaan daripada memastikan pelajar mendapat pencapaian optimum dalam bidang akademik.
Untuk sesebuah sekolah itu popular, lebih mudah mengukir nama dengan membuat kain pemidang yang terpanjang dan dipaparkan dalam akhbar berbanding meningkatkan pencapaian optimum dalam bidang akademik.
Usaha dan sumbangan guru-guru membuat tugasan buruh kasar tersebut sangat dihargai dan disanjung tinggi kerana mempunyai komitmen yang tinggi membantu pihak sekolah menaikkan nama. Tetapi persoalannya ialah masa. Kita perlu tahu meletakkan keutamaan. Yang wajib didahulukan.
Bukankah tugasan sampingan itu boleh dibuat pada hari Sabtu dan guru-guru boleh mengajak pelajarnya bersama-sama membantunya bekerja untuk mewujudkan keakraban sesama mereka. Dengan itu, guru dapat menumpukan seluruh masa persekolahan dengan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.
Apabila mempersoalkan mengenai keceriaan sekolah, ianya merupakan suatu elemen yang sungguh penting dalam mempengaruhi minat pelajar untuk kesekolah. Suasana yang sejuk mata memandang seperti rimbunan pokok yang hijau, tayar yang disusun rapi menggantikan pasu bunga, batu bata yang disusun indah, lukisan mural di dinding yang berwarna warni, bangunan yang dicat pelbagai warna, merupakan inisiatif asas untuk menarik minat pelajar.
Tetapi mengapa pula, bila masuk ke tandas, keadaannya tidak seceria di luar? Bau yang dihasilkan cukup untuk menidakkan seorang pelajar kecil enggan ke tandas, tidak dikira najis yang berlonggok dimangkuk kerana pam tandas yang rosak. Apatah lagi dengan keadaan dinding yang diconteng dengan pelbagai tulisan dan lakaran.
Bersambung di artikel akan datang..insyallah
Ilmu pengetahuan melalui mata pelajaran yang diajar tetap menjadi intipati dan agenda sesebuah sekolah. Maka guru yang diamanahkan untuk mengajar matapelajaran ini tidak dapat lari dari hakikat bahawa ini adalah tanggung jawabnya.
Apa yang terjadi hari ini, sekolah-sekolah pada hari ini terlalu melebihkan soal non-akademik berbanding fokus kepada akademik. Terlalu banyak aktiviti seperti Hari kantin, sukan, perkhemahan, lawatan, persaraan guru, hari guru, mesyuarat guru dan lain-lain lagi. Aktiviti tersebut tidak dapat dinafikan pentingnya untuk memupuk nilai-nilai murni pelajar tetapi yang menjadi persoalannya ialah cara perlaksanaannya.
Haruskah sambutan hari guru sebagai contoh, merupakan suatu hari dimana murid-murid tidak perlu masuk ke kelas, tetapi menyaksikan upacara tarian, nyanyian dan sebagainya yang sebagaimana telah diagendakan. Haruskah pelajar menggunakan masa belajar untuk membersihkan dewan, menyusun kerusi sebagai persiapan untuk menyambut hari guru, belum dikira latihan tarian dan sebagainya?
Perlukah pula pelajar-pelajar yang aktif sukan menjalani latihan sewaktu rakan-rakan yang lain sibuk belajar? Tidak dinafikan sukan itu penting, tetapi persoalannya adakah mereka yang mengorbankan masa untuk nama sekolah ini diberi tunjuk ajar sama seperti pelajar lain selepas latihan sukan tersebut?
Dan yang lebih menyedihkan apabila mesyuarat guru berlangsung sewaktu masa belajar. Maka berlakulah pembaziran masa kerana pihak sekolah gagal memikul amanah untuk mendidik. Mungkin mesyuarat itu terlalu penting tetapi tidak ada cara lainkah agar waktu pengajaran tidak diganggu. Sukar sangatkah untuk mendapatkan kerjasama guru untuk melapangkan masa menghadiri mesyuarat selepas waktu persekolahan. Disinilah sekali lagi keikhlasan warga guru dipersoal.
Guru seringkali mengaitkan soal beban tugas yang dipikul menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada pengajaran. Mereka merungut dengan beban yang terpaksa digalas dan dirasakan tidak berbaloi dengan pendapatan mereka.
Disinilah terserlahnya kewibawaan, keikhlasan dan amanah seorang guru. Mereka sanggup meninggalkan kelas tanpa pengawasan semata-mata untuk menjalankan tugas yang lain seperti mengecat dinding dan kalau ada hari sambutan atau perasmian, maka guru-guru ini jugalah yang kehulu dan kehilir membuat kerja-kerja buruh.
Begitulah rungutan seorang guru apabila mereka mengatakan bahawa beban tugas mereka bukan sekadar mengajar tetapi melakukan kerja-kerja lain selain mendidik. Pendek kata, merekalah guru, merekalah buruh kasar.
Pihak pengurusan pula seolah mengizinkan guru-guru ini membuat kerja-kerja tersebut tanpa menggantikan tugas mengajar guru tersebut dengan alasan tidak cukup guru ganti, sementara pelajar ditinggalkan dalam kelas tanpa pengawasan, bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilangsungkan.
Bagaimanakah keadaan ini diizinkan berlaku di sekolah-sekolah?
Nyata sekali, pihak pengurusan lebih mementingkan nama sekolah diukur dari segi kejayaan melaksanakan aktiviti-aktiviti tersebut berbanding meningkatkan pencapaian pelajar secara optimum dalam bidang akademik. Lebih mudah mendapat nama jika sekolah berjaya menganjurkan pertandingan dan keceriaan daripada memastikan pelajar mendapat pencapaian optimum dalam bidang akademik.
Untuk sesebuah sekolah itu popular, lebih mudah mengukir nama dengan membuat kain pemidang yang terpanjang dan dipaparkan dalam akhbar berbanding meningkatkan pencapaian optimum dalam bidang akademik.
Usaha dan sumbangan guru-guru membuat tugasan buruh kasar tersebut sangat dihargai dan disanjung tinggi kerana mempunyai komitmen yang tinggi membantu pihak sekolah menaikkan nama. Tetapi persoalannya ialah masa. Kita perlu tahu meletakkan keutamaan. Yang wajib didahulukan.
Bukankah tugasan sampingan itu boleh dibuat pada hari Sabtu dan guru-guru boleh mengajak pelajarnya bersama-sama membantunya bekerja untuk mewujudkan keakraban sesama mereka. Dengan itu, guru dapat menumpukan seluruh masa persekolahan dengan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.
Apabila mempersoalkan mengenai keceriaan sekolah, ianya merupakan suatu elemen yang sungguh penting dalam mempengaruhi minat pelajar untuk kesekolah. Suasana yang sejuk mata memandang seperti rimbunan pokok yang hijau, tayar yang disusun rapi menggantikan pasu bunga, batu bata yang disusun indah, lukisan mural di dinding yang berwarna warni, bangunan yang dicat pelbagai warna, merupakan inisiatif asas untuk menarik minat pelajar.
Tetapi mengapa pula, bila masuk ke tandas, keadaannya tidak seceria di luar? Bau yang dihasilkan cukup untuk menidakkan seorang pelajar kecil enggan ke tandas, tidak dikira najis yang berlonggok dimangkuk kerana pam tandas yang rosak. Apatah lagi dengan keadaan dinding yang diconteng dengan pelbagai tulisan dan lakaran.
Bersambung di artikel akan datang..insyallah
Jailani
ReplyDeleteKalau sudah arahan, para guru tidak dapat berbuat apa-apa. Jika tidak kami akan berdepan dengan pelbagai masalah
A typical corrupted spin media of corrupted Umno!
ReplyDeleteUtusan Binatang.
This not surprising. Selective amnesia is a trademark of the BN politicians.
ReplyDeleteWho was first to breed cronism? Umno.
Who was first to kurang ajar with the sultans? Umno.
Who was first to promote gambling and liquor in an Islamic country? Umno.
In Malaysia everything is illegal except when Umno farts.
ReplyDeleteYou stinking malay pig, please get the f*** back to your own land in Aceh or Jawa, whatever. Because this is Tanah Orang Asli and malay pig like you are pendatang!
ReplyDeleteTo non-malays……….time and time again we have said that the malays are from Jawa. I always say that they are from Aceh, Sumatra, etc - do you see anyone of these racists (obviously malays) objecting to that fact?
This is the truth and they cannot handle this. They don't dare say that because it is so true! Even Mahathir admitted recently - the origins of the malays are not Malaysia but Indonesia - Sumatra and island etc.
The real bumis are the natives of Borneo and the Orang Asli. Not these malay free loaders and wasted sperms.
"Son of the soil" incorrect! More appropriate term would be "Rapist of the soil"! Malays are pendatang, they called Chinese and Indians pendatang! Tak malu!
To malays pendatang from Indonesia, you are also enemy to Indonesia, stupid! Apa? Tak faham English? Makan tahi dan berambus balik ke Jawa! Setia kepada negara Indonesia! So are you, malay pig!
Aren't you a bloody hypocrite? You are not the Orang Asli of this country - you are an immigrant from Jawa, Sulawesi, all elsewhere - why did you come here to this country then?
Why not help your own country (or should I say your dilapidated kampung in Jawa) and improve the situation then? What……….what did you say? Oh you want a better life is it? I see - so what does that make you? A patriotic fake? Or a hypocrite with no substance?
Compare China and Indonesia - then tell me who is faring better in the international stage! You useless malay pig. At the end of the day - you work for me.
Obviously, you are worse than shit. Not pigs, for pigs are really smart animals. Tanah Melayu my ass! Orang Asli were here before your ancestors crept onto this land. Learn some history, ok? Of course, you can always change history! Tak malu kah!
You are sick in the brain, thanks to Mahathir!
Chinese got pissed off as not all Chinese are rich, but all work their asses off to make an honest living, while idiots like you think that you are entitled to riches without sweating. What discontent? After all the handouts all these years, you still couldn't get your acts together, and you want to blame others, the Chinese, the Indians? Where is your dignity?
What anger? You get angry at the Olympics because malays can't run faster than the Americans? The Aussies? The Chinese? (Just imagine some of you jokers made it to the Olympics, although none did!)
If you want to run amok, go ahead, join the apes and chimpanzees, your kind have been doing that at UPM, brainless monkeys they are, and so are you, go flock together.
The reason why malays tend to run "amok" is because of close relative breeding. Just like non-high breed dogs - brother have sex with the mother, and father marry their own sister, and the confusion goes on.
The end result is non-high breed dogs - that are difficult to train and tend to even bite their own master. Unlike the Chinese, they are very careful not to have too close relative marrying one another.
That is why you can see how Chinese excel in different part of the world. The Chinese are indeed a world race now, as China progress with such speed which is unknown off in any other race in the world!
Singapore is a fine example of Chinese superiority! Sad news for the malay race but then again it is the truth!
That is why UMNO babi is the most arrogant, corrupted, racist and terrorist race in the world. To the world population, malay is only a minority. And yet, still keep on talking about Islam, Muslim, Syariah law. Shame on you!
ReplyDelete