Posts

HARGA DIRI SEORANG GURU BHG 2

Nilai-nilai murni yang menjadi impian manusia sebagai pegangan adalah fundamental kepada nilai harga diri seorang guru. Masyarakat beranggapan bahawa seorang guru adalah ahli psikologi yang sedia lahir dengan ilmu kemasyarakatan yang tinggi dan mampu mempengaruhi anak didik dengan tingkahlaku mereka. Guru tidak melakukan kejahatan malahan seringkali masyarakat menyelami jiwa seorang guru sebagai insan yang memiliki sikap pengorbanan yang tinggi semata-mata untuk kejayaan orang lain. Sebab itulah rata-rata ramai ibubapa yang melafazkan penyerahan anak mereka untuk diadili oleh guru seandainya anak mereka tidak mendengar kata. Keyakinan ini terbit kerana mereka merasakan guru merupakan insan yang adil, halus pertimbangannya dan akan mengambil tindakan atas dasar kasih dan sayangnya terhadap masa depan pelajar mereka. Kesimpulannya, kesedaran memulihkan harga diri seorang guru adalah wadah perjuangan total revolusi mental dan emosi guru yang perlu dilaksanakan di peringkat akar umbi seca

HARGA DIRI SEORANG GURU

Sebagai seorang guru, kita dihormati oleh masyarakat sebagai seorang insan yang terhormat kerana kita memiliki kemahiran mendidik untuk menyebarkan ilmu pengetahuan. Ibubapa dan masyarakat mempunyai pegangan bahawa di tangan gurulah masa depan anak mereka digarap dan sudah semestinya mereka sangat berharap agar setiap guru dapat membentuk anak-anak mereka menjadi seorang manusia yang berguna di masa hadapan. Mereka akur bahawa guru memiliki cara dan kaedah terbaik untuk mendidik anak-anak mereka kerana guru-guru dikurniakan dengan ilmu khusus berhubung bidang pendidikan. Guru-guru memiliki satu harga diri yang tidak ternilai dimata masyarakat. Guru merupakan insan yang dihormati dan disanjungi sehingga keakhir hayat mereka. Gelaran guru akan kekal walaupun siguru telah meninggal dunia. Jasanya akan dikenang sepanjang hayat seandainya beliau banyak mencurahkan bakti terhadap kepentingan umum sepanjang tempoh hayatnya. Di zaman penjajahan, guru merupakan suatu profesyen yang amat dihorma

GURU SEMBORONO

Timbalan Menteri Pendidikan hari ini melabel guru-guru yang tidak effisyen sebagai guru semberono. Disebalik label tersebut, saya kira maruah guru-guru banyak tercalar disebabkan oleh kegagalan sebilangan mereka yang hanya menjalankan tugas tetapi tidak memikul tanggungjawab. Tugas guru ialah menyampaikan ilmu dan untuk menyempurnakannya mereka dilimpahi dengan pelbagai tugasan yang melimpah ruah. Tugasan yang melimpah ruah ini dipanggil sistem. Maka jika terdapat sistem yang betul, maka tugasan ini menjadi ringan dan menyeronokkan. Disebalik tugas itu, yang lebih penting ialah tanggungjawab. Tanggungjawab guru ialah untuk melahirkan manusia (pelajar) yang berketrampilan dari segi jasmani, emosi, rohani dan fizikal. Membentuk sikap manusia bukanlah tugas yang mudah. Hanya mereka yang mempunyai hati yang bersih dapat memikul tanggungjawab ini. Jika tidak dapat memikulnya, maka tergolonglah mereka dalam golongan guru semberono. Guru semberono harus diberi pilihan. samada memperbaiki diri

BUDAYA MEMBACA BUKU? HANYA 2% GURU GEMAR MEMBACA?

Umum mengetahui betapa pentingnya membaca. Dari mula persekolahan hidup kita dipenuhi dengan pembacaan buku. Habis sekolah, ramai orang tidak lagi membaca buku. Mengapa aktiviti penting ini diabaikan? Kerana kebanyakan rakyat Malaysia sewaktu kecil atau dizaman persekolahan dipaksa membaca buku. Mereka membaca bukan kerana minat tetapi kerana terpaksa. Orang yang gemar membaca buku terdiri dari golongan yang memahami apa yang dipelajari. Setelah mereka memahami apa yang dipelajari, mereka menjadi dahagakan maklumat tambahan. Maka mereka membaca dan terus membaca. Golongan yang tidak gemar membaca buku pula terdiri daripada mereka yang tidak memahami apa yang dipelajari. Apabila mereka tidak memahami apa yang dipelajari, maka minat mereka akan hilang. Mereka tidak berkeinginan untuk mencari maklumat berhubung perkara tersebut. Menjadi tanda tanya dalam pemikiran saya pada hari ini, apakah tahap pembacaan buku dikalangan guru-guru di sekolah kita? Saya telah menerbitkan buku REFORMASI MI

KENAPA ANDA RASA ANDA TIDAK KREATIF?

Ramai orang berasakan bahawa kreativiti adalah milik sebahagian kelompok manusia sahaja. Mereka kata orang yang kreatif ini adalah "gifted". Pandangan ini menyebabkan ramai orang mengambil jalan mudah...AKU TIDAK KREATIF jadi tak perlu nak fikir teruk-teruk. Pandangan itu menjadi satu stigma dan memberi impak negatif kepada masa depan generasi akan datang. Saya menyambut baik dasar ekonomi negara untuk berubah dari ekonomi berasaskan perusahaan menjadi ekonomi berasaskan inovasi. Tetapi berjayakah kita mencapainya? Adakah pihak atasan memahami level sebenar pemikiran rakyat dinegara ini? Bukanlah saya skeptikal, tetapi saya amat mengharapkan negara kita berjaya menjadi negara berasaskan inovasi dalam erti kata yang sebenar dan bukannya kosmetik semata-mata. Untuk menjadi negara ekonomi berasaskan inovasi memerlukan rakyat yang berkemampuan. Rakyat yang hendak disediakan perlu bermula dari bangku sekolah lagi. Adakah pihak kerajaan benar-benar memahami masalah yang berlaku di

TAHAP KREATIVITI RAKYAT MALAYSIA

Apabila saya memberi ceramah berhubung kreativiti,seringkali saya ditanya soalan berhubung kaedah untuk menjadi seorang yang kreatif. Kreativiti adalah idea yang dihasilkan oleh seseorang. Saya tidak mengatakan dihasilkan oleh "orang kreatif". Kerana tidak ada istilah "orang kreatif" sebenarnya. Maksudnya semua orang berkemampuan untuk menghasilkan kreativiti. Manusia yang mampu berfikir ialah golongan orang yang kreatif. Diperjelaskan lagi, seorang manusia yang berfikir tentang masalah yang dihadapi dan kemudian memikirkan pula jalan penyelesaiannya juga telah menjalani satu proses pemikiran kreatif. Mereka ini tergolong dalam kelompok manusia yang mempunyai IDEA YANG KREATIF . Seterusnya, terdapat golongan yang mampu menghasilkan produk yang kreatif. Mereka ini adalah pembina. Dengan kemampuan teknikal yang ada, beliau mampu menterjemahkan idea kreatif ke dalam bentuk teknikal dan menjadikannya sebagai satu produk. Mereka ini tergolong dalam PEMBINA YANG KREATIF .

Kreativiti

Kreativiti merupakan salah satu agenda yang penting diperkatakan diseluruh dunia pada masa kini. Kreativiti yang tinggi mampu menjana ekonomi sesebuah negara. Justeru kerajaan Malaysia tidak ketinggalan untuk menggalakkan kreativiti dikalangan rakyat. Maka tanggungjawab ini ditekankan kepada para pendidik untuk melahirkan pelajar yang kreatif. Pelbagai teknik secara langsung dan tidak langsung telah dirancang oleh pihak kementerian serta pakar-pakarnya untuk melahirkan pelajar yang kreatif. Namun pada pandangan saya, usaha ini tidak menunjukkan peningkatan seperti yang diharapkan. Mengapa agaknya? Sekali lagi saya memohon maaf kepada para guru kerana pada pandangan saya guru masih tidak faham bagaimana proses kreativiti yang sebenarnya harus dilaksanakan. Lantaran itu kita gagal melahirkan pelajar yang kreatif. Mungkin ramai yang tidak bersetuju kerana melalui pelbagai pertandingan rekacipta yang dijalankan pelajar menunjukkan peningkatan dalam merekacipta. Jika benar begitu, dimanakah