Posts

MENGUNGGULI MODAL INSAN, MENCERNA KREATIVITI DAN MENCETUS INOVASI

FOKUS BAJET 2012 DALAM BIDANG INOVASI Sememangnya, inovasi membolehkan rantaian nilai ekonomi dianjak ke tahap yang lebih tinggi. Inovasi mencetuskan idea baru yang dirubah menjadi nilai komersial berdaya maju. Justeru, institusi penyelidikan perlu menyusun semula strategi untuk menterjemahkan hasil R&D kepada produk yang bernilai komersial. Inovasi perlu diterap dan diamalkan oleh semua, termasuk sektor swasta, sektor awam, NGO, ibu bapa, institusi pengajian tinggi, pelajar sekolah, hatta kanak-kanak prasekolah. Dengan ini, sukacita saya mengumumkan tahun 2012 sebagai tahun Gerakan Inovasi Nasional. Bagi menjayakan hasrat ini, Kerajaan telah mengatur beberapa inisiatif strategik dengan peruntukan 100 juta ringgit seperti berikut: Pertama: Melaksana program penerapan dan pembangunan inovasi di peringkat sekolah dan IPTA serta di kawasan luar bandar. Program ini akan dijalankan melalui kerjasama antara agensi Kerajaan dan NGO; Kedua: Meneruskan pelaksanaan program Jejak Inov

Membangunkan Kreativiti

Terlalu banyak permintaan dari individu segenap pelusuk daerah untuk menyertai kursus kreativiti yang diterima melalui surat, email serta telefon dan saya ingin merakamkan jutaan terima kasih diatas minat dan komitmen yang ditunjukkan. Saya sentiasa memohon petunjukNya agar dipermudahkan urusan dunia ini semoga dilipat gandakan lagi umat yang maju memartabatkan agama, bangsa dan negara melalui pembangunan teknologi. Tuhan amat menggalakkan penguasaan ilmu dikalangan umatnya. Melalui penguasaan ilmu yang tinggi diadun dengan ketakwaan kepada Tuhan, tidak dapat disangkal lagi merupakan acuan terbaik untuk melahirkan satu umat yang berkualiti dan disegani oleh manusia. Kita telah menyaksikan dengan mata kepala sendiri bagaimana umat islam ditindas oleh rejim asing diseluruh pelosok dunia. Walaupun negara-negara Islam umumnya memiliki kekayaan sumber asli iaitu telaga minyak yang menjadi bahan terpenting didunia masa kini namun kekayaan tersebut tidak dapat menjamin kesejahteraan yan

A Great Teacher

The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires. 

Guru dan Ramadhan

Selamat Hari Raya kepada semua pembaca blog ini. Sebulan kita berpuasa dan kita telah berusaha untuk menghindari perkara yang dilarang oleh Allah. Setiap amalan positif yang kita amalkan merupakan integriti dalam kehidupan kita, khususnya sebagai seorang guru. Perubahan tersebut banyak mengajar kita erti seorang guru, yang sewajibnya menjadi nilai kita. Alangkah bagusnya jika perubahan nilai yang kita lakukan sepanjang bulan ramadhan ini dapat terus kita amalkan sehingga kita menghembuskan nafas yang terakhir. Nikmat menjadi seorang guru yang benar-benar ikhlas dalam mendidik amatlah mulia dimata manusia dan disisi Alla Terdapat hikmah di sebalik syariat Allah, khususnya puasa. Ada rahsia, hikmah dan tujuan puasa itu yang diketahui akal manusia. Namun ada juga yang tidak dapat dijangkau akal manusia. Berkenaan hikmah puasa, terdapat tidak kurang 12 jenis hikmah iaitu: 1. Puasa menyempitkan aliran makanan dan darah. Aliran yang sama digunakan syaitan. Maka bisikan syaitan me

Guru Bahasa Inggeris Perlu Dinilai Melalui Peperiksaan

Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan kajian dijalankan berhubung pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah kerana penguasaan bahasa tersebut yang kurang baik dan ia bukan berpunca dari guru-guru. Apa yang hendak diperkatakan lagi. Baru reda dengan pembatalan PPSMI, kini ia diungkit semula. PPSMI tempohari, salah satu daripada tujuannya ialah untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Waktu Pengajaran&Pembelajaran Bahasa Inggeris disekolah memang tidak mencukupi, sebab itulah matematik dan sains di Bahasa Inggeriskan supaya pelajar diPAKSA menggunakan Bahasa Inggeris. Namun ketidaksabaran sesetengah pihak untuk melihat hasil telah melenyapkan impian tersebut. Sebarang perubahan yang dilakukan disekolah hasilnya akan dicapai dalam masa 15-20 tahun. Para pelajar kurang menguasai Bahasa Inggeris dengan baik akibat kekurangan waktu P&P dan juga kegagalan guru yang mengajar Bahasa Inggeris menguasai bahasa tersebut dengan baik. Pasti ramai yang tidak bersetuju dan memar

Peningkatan Sahsiah Pelajar

Jangkawaktu kursus PLKN akan ditambah lagi kerana masa yang diperuntukkan selama 3 bulan pada masa kini didapati tidak mencukupi untuk peningkatan sahsiah peserta. Pembangunan sahsiah memerlukan masa yang lebih panjang dari apa yang PLKN mahukan. Tidak ada bezanya peningkatan tambahan 2 bulan lagi. Pembangunan sahsiah memerlukan penerapan nilai-nilai murni dari bangku sekolah lagi. Sebab itulah dalam artikel sebelum ini saya menyarankan latihan PLKN dijalankan kepada para pelajar semenjak dibangku persekolahan. Latihan PLKN yang dijalankan sekarang menelan belanja yang terlalu besar. Namun apakah kayu ukur kejayaannya? Saya pernah menghadapi masalah dengan seorang remaja yang memakai seluar PLKN baru-baru ini. Beliau meletakkan motorsikalnya dibahu jalan dan menghalang kenderaan lain. Bermaksud beliau mementingkan diri sendiri. Apabila saya menegur, beliau melenting dan mengajak saya bergaduh. Takkan lah hal sekecil itu pun pelatih PLKN tidak dapat fahami. Sekadar satu contoh tentang

PLKN DALAM SEKOLAH

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) bertujuan bagi pembinaan sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat   patriotisme   di kalangan generasi muda, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional dan membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni . Sejak dimulakan pada tahun 2004, berbillion wang rakyat telah dibelanjakan untuk tujuan tersebut. Tetapi saya tidak nampak hasil yang konkrit. Perpaduan kaum dinegara kita pada hari ini semakin merudum. Maka, apa justifikasi PLKN wajar diteruskan? PLKN seolah tidak serius untuk mencapai matlamat yang diharapkan. Jika benar matlamatnya untuk membina sahsiah diri dan mengukuhkan perpaduan, maka mengapa pemilihan peserta dibuat secara rawak? Sepatutnya semua bekas pelajar pada tahun tersebut wajib terlibat kerana mereka semua yang akan memandu masa depan negara.   Untuk memantapkan sahsiah diri pelajar dan mengukuhkan perpaduan, maka strategi PLKN perlu diubah. Program tidak perlu dijalankan selepas tamat Tingkatan