Posts

Membina kelestarian pendidikan yang berkualiti untuk kekal maju dan berdaya saing didalam negara maju

Catatan cadangan ini dibuat sebagai tanda sokongan kepada Dialog Nasional Pendidikan Negara kearah Transformasi Pendidikan Negara. Saya memilih untuk memberikan input, pendapat dan cadangan terhadap Bidang Utama Kajian Semula Pendidikan melalui: BIDANG 1.. MEMARTABATKAN PROFESYEN PERGURUAN Cadangan dan input yang saya berikan adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan penglibatan saya secara terus dengan golongan guru dalam bidang latihan pembangunan inovasi. BUKSP 1: MEMARTABATKAN PROFESYEN KEGURUAN Pendekatan Kerajaan Meningkatkan kualiti guru melalui pengambilan calon-calon guru yang memiliki keputusan akademik yang cemerlang serta meningkatkan kualiti latihan pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan untuk guru-guru Menambah bilangan guru dengan ratio 1 guru bagi setiap 13 orang murid, iaitu melebihi purata antarabangsa 1 guru bagi setiap 16 orang murid Memastikan peluang perkembangan kerjaya guru di negara kita adalah setanding dengan apa yang dinikmati oleh

Dialog Nasional Pendidikan Negara

Apabila saya menaiki teksi di Kuala Lumpur, ada pemandu teksi yang enggan menggunakan meter. Alasannya jalan sesak, hujan, balik nanti tiada penumpang dan sebagainya. Maksudnya lebih kurang memandu teksi ni satu tugasan yang sangat berat. Apabila tugasan tersebut dirasakan berat, maka peraturan dan undang-undang pun dicabul. Jikalau begitu baik tak payah ada peraturan dan undang-undang. Kesimpulannya, kalau dah enggan mematuhi undang-undang, maka mengapa perlu menjadi pemandu teksi?? Sebaik-baiknya carilah kerja lain dimana undang-undang dan peraturan kerja boleh memuaskan hati dan serasi dengan jiwa anda.  Apakah kaitan cerita pemandu teksi di atas dengan guru? Sekali lagi saya ingin berkongsi pandangan tentang TUGAS dan TANGUNGJAWAB seorang guru. Tugas utama seorang pengajar atau guru adalah untuk memudahkan pembelajaran para pelajar. Untuk memenuhi tugas ini, pengajar atau guru bukan sahaja harus dapat menyediakan suasana pembelajaran yang menarik dan harmonis, tetapi m

Blog dah ok semula

Alhamdulillah, akhirnya blog http://reformasimindaguru.blogspot.com telah berjaya dipulihkan dari masalah teknikal. Terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu .

MENGUNGGULI MODAL INSAN, MENCERNA KREATIVITI DAN MENCETUS INOVASI

FOKUS BAJET 2012 DALAM BIDANG INOVASI Sememangnya, inovasi membolehkan rantaian nilai ekonomi dianjak ke tahap yang lebih tinggi. Inovasi mencetuskan idea baru yang dirubah menjadi nilai komersial berdaya maju. Justeru, institusi penyelidikan perlu menyusun semula strategi untuk menterjemahkan hasil R&D kepada produk yang bernilai komersial. Inovasi perlu diterap dan diamalkan oleh semua, termasuk sektor swasta, sektor awam, NGO, ibu bapa, institusi pengajian tinggi, pelajar sekolah, hatta kanak-kanak prasekolah. Dengan ini, sukacita saya mengumumkan tahun 2012 sebagai tahun Gerakan Inovasi Nasional. Bagi menjayakan hasrat ini, Kerajaan telah mengatur beberapa inisiatif strategik dengan peruntukan 100 juta ringgit seperti berikut: Pertama: Melaksana program penerapan dan pembangunan inovasi di peringkat sekolah dan IPTA serta di kawasan luar bandar. Program ini akan dijalankan melalui kerjasama antara agensi Kerajaan dan NGO; Kedua: Meneruskan pelaksanaan program Jejak Inov

Membangunkan Kreativiti

Terlalu banyak permintaan dari individu segenap pelusuk daerah untuk menyertai kursus kreativiti yang diterima melalui surat, email serta telefon dan saya ingin merakamkan jutaan terima kasih diatas minat dan komitmen yang ditunjukkan. Saya sentiasa memohon petunjukNya agar dipermudahkan urusan dunia ini semoga dilipat gandakan lagi umat yang maju memartabatkan agama, bangsa dan negara melalui pembangunan teknologi. Tuhan amat menggalakkan penguasaan ilmu dikalangan umatnya. Melalui penguasaan ilmu yang tinggi diadun dengan ketakwaan kepada Tuhan, tidak dapat disangkal lagi merupakan acuan terbaik untuk melahirkan satu umat yang berkualiti dan disegani oleh manusia. Kita telah menyaksikan dengan mata kepala sendiri bagaimana umat islam ditindas oleh rejim asing diseluruh pelosok dunia. Walaupun negara-negara Islam umumnya memiliki kekayaan sumber asli iaitu telaga minyak yang menjadi bahan terpenting didunia masa kini namun kekayaan tersebut tidak dapat menjamin kesejahteraan yan

A Great Teacher

The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires. 

Guru dan Ramadhan

Selamat Hari Raya kepada semua pembaca blog ini. Sebulan kita berpuasa dan kita telah berusaha untuk menghindari perkara yang dilarang oleh Allah. Setiap amalan positif yang kita amalkan merupakan integriti dalam kehidupan kita, khususnya sebagai seorang guru. Perubahan tersebut banyak mengajar kita erti seorang guru, yang sewajibnya menjadi nilai kita. Alangkah bagusnya jika perubahan nilai yang kita lakukan sepanjang bulan ramadhan ini dapat terus kita amalkan sehingga kita menghembuskan nafas yang terakhir. Nikmat menjadi seorang guru yang benar-benar ikhlas dalam mendidik amatlah mulia dimata manusia dan disisi Alla Terdapat hikmah di sebalik syariat Allah, khususnya puasa. Ada rahsia, hikmah dan tujuan puasa itu yang diketahui akal manusia. Namun ada juga yang tidak dapat dijangkau akal manusia. Berkenaan hikmah puasa, terdapat tidak kurang 12 jenis hikmah iaitu: 1. Puasa menyempitkan aliran makanan dan darah. Aliran yang sama digunakan syaitan. Maka bisikan syaitan me