Posts

Mereformasikan Sistem Pendidikan Negara

Laporan Bank Dunia menyarankan Malaysia melaksanakan proses reformasi dalam bidang pendidikan bagi memenuhi hasrat menjadi negara berpendapatan tinggi. Laporan tersebut berpendapat perlunya reformasi dilakukan melibatkan peringkat rendah dan menengah. Benar sekali saranan Bank dunia tersebut. Mengapa kita perlu menunggu orang luar menyarankannya baru hendak memikirkannya. Mengapa saranan tersebut timbul?. Saya tidak menyalahkan sistem pendidikan tetapi lebih kepada pelaksanaan. Kegagalan utama kita ialah kita gagal menghasilkan pelajar yang mampu berfikir. Mengapa pelajar kita lemah berfikir? Kerana mereka tidak bertanya soalan. Mengapa pelajar kita kurang bertanya soalan? Kerana mereka tidak faham apa yang dipelajari. Maksudnya, guru-guru dan pensyarah kita gagal menghasilkan pelajar yang mampu menerajui negara pada masa hadapan untuk bersaing dengan negara maju lain di dunia. Persoalannya, apa yang perlu direformasikan? Bukan sistem pendidikan, tetapi pelaksanaan. Para Menteri tidak

Adakah pelajar kita memahami apa yang dipelajari?

“OK , ada apa-apa soalan?” tanya guru kepada pelajarnya. Kebiasaannya…para pelajar akan senyap tanpa bertanya sebarang soalan. Inilah sindrom yang dialami oleh para pelajar pada hari ini, baik diperingkat sekolah rendah, menengah mahupun peringkat lebih tinggi. Mengapa agaknya pelajar kita sangat kurang bertanya soalan? Pelajar kita kurang bertanya soalan kerana mereka tidak memahami apa yang dipelajari. Pelik bukan. Pelajar yang aktif bertanya di dalam kelas adalah disebabkan oleh guru yang pandai membuatkan pelajar mereka memahami apa yang dipelajari. Ternyata kenyataan ini benar apabila kita bertanya kepada pelajar-pelajar tersebut atau anak-anak kita sendiri. Guru-guru mengajar anak kita menghafal. Pada mereka, yang penting adalah murid lulus dalam peperiksaan. Pemahaman mereka terhadap subjek tersebut kurang dititikberatkan. Kalau tidak percaya, silalah bertanya kepada anak-anak anda agar mereka menghuraikan apa yang mereka pelajari. Contohnya bagaimana empangan hidro elektrik yan

Tulus Ikhlas Anda

Bagaimana untuk memastikan konsistensi kita memikul jatidiri tatkala kita dihujani pelbagai cabaran yang tidak tertanggung sehingga memaksa kita menggadaikan jatidiri yang dibina? Jawapannya berbalik kepada kesedaran tanggungjawab sebagai seorang guru. Tanggungjawab yang tidak ada tolak bandingnya atau tanpa prejudis kerana kegagalan kita membekalkan mereka dengan ilmu secukupnya bakal memberikan kesan yang berpanjangan terhadap pelajar tersebut apabila mereka meningkat dewasa. Berat sungguh tanggungjawab tersebut dan nyata ia tidak sanggup dipikul oleh sebarangan manusia. Jika seorang guru enggan memikul tanggungjawab tersebut maka beliau harus memikirkan kembali secara serius kelayakan beliau memegang jawatan sebagai seorang guru. Sesungguhnya di dalam hati setiap guru, ada disisipkan satu lagi kekuatan untuk meringankan beban tanggungjawab tersebut iaitu keikhlasan. Hati yang ikhlas adalah jawapan mutlak kepada penyelesaian masalah tanggungjawab yang berat tersebut. Apabila kita tel

Kemanakah PLKN?

Aktiviti Dalam Kelas (Indoor) di PLKN akan dikurangkan dan digantikan dengan memperbanyakkan aktiviti Luar kelas (Outdoor) atas alasan pelatih berasa bosan dengan aktiviti Indoor. Apakah penyebab aktiviti Indoor perlu dikurangkan? Pada pendapat saya ianya disebabkan oleh tenaga pengajar gagal untuk menarik perhatian pelatih. Aktiviti indoor sepatutnya mempunyai elemen simulasi yang menyeronokkan. Apabila pelatih merungut kerana ianya membosankan, sepatutnya pihak pentadbir perlu melihat kembali kaedah pengajaran dalam kelas dan bukannya mengambil jalan keluar dengan menambah aktiviti outdoor. Simulasi yang dijalankan dalam aktiviti indoor adalah satu ruangan yang memberikan banyak pengajaran berbanding dengan aktiviti outdoor. Aktiviti outdoor banyak menguji fizikal dan mental peserta tetapi kebanyakan pelatih akan memandangnya sebagai satu hiburan ataupun permainan. Justeru, intipati aktiviti akan lebih menjurus kepada permainan. Untuk menjalankan aktiviti indoor, tenaga pengajar perl

Jatidiri Guru Bhg 3

Guru harus terus utuh berpegang kepada matlamat dan tanggungjawab mereka tanpa berbelah bagi biar dihujani tohmahan dan sindiran dari masyarakat sekeliling. Seandainya ada diantara guru-guru yang tidak sependapat dengan aspek ini dan terus terusan melaungkan ketidak adilan bagi seorang guru untuk mengecap hak sebagai manusia biasa yang dikurniakan dengan perasaan, maka beliau haruslah memikirkan semula keupayaannya untuk memikul gelaran sebagai seorang guru. Guru-guru di zaman penjajah dipilih untuk memimpin perjuangan rakyat kerana mereka diyakini mempunyai keistimewaan yang tidak dimiliki oleh orang lain. Keistimewaan yang terserlah ialah dari segi semangat juang yang tidak mengenal erti penat dan lelah malahan sanggup mempertaruhkan nyawa sendiri demi membalas kepercayaan. Kemahiran teknikal guru-guru untuk mengajar subjek tertentu merupakan ilmu yang boleh dikuasai oleh sesiapa sahaja. Disinilah terletaknya kelebihan seorang insan yang dilahirkan untuk menjadi guru kerana mereka pe

Jatidiri Guru Bhg 2

Pelik untuk menyatakan bahawa tugas guru tidak mempunyai risiko berbanding tugasan profesyen lain. Risiko yang mampu dinyatakan oleh guru-guru secara umumnya ialah keselamatan para pelajar sewaktu di bawah pengawasan mereka adalah tugas berat yang dipikul. Hanya sedikit yang mampu menterjemahkan risiko dari segi mental dan emosi apatah lagi tentang kelakuan dan adab pelajar secara menteladani tingkahlaku guru-guru yang tidak diuruskan dengan baik. Terlalu tinggi sebenarnya risiko seorang guru jika dihalusi. Guru menghasilkan produk dalam bentuk jiwa berbanding kebanyakan profesyen ikhtisas yang lain di mana puratanya dibayar atas tahap risiko kerja. Tetapi kegagalan guru melihat risiko yang dipikulnya menyebabkan masyarakat juga gagal melihat risiko mereka. Dalam hal ini, guru-guru perlu berfikir kembali rasional kepada penarafan masyarakat terhadap kerjaya mereka. Setiap individu yang bernama guru perlu bertanggungjawab di atas pemulihan semula kepercayaan rakyat terhadap profesyen pe

Jatidiri Guru

Bukanlah martabat yang menjadi perjuangan utama warga guru kerana martabat adalah milik masyarakat. Jika masyarakat ingin memartabatkan kita di suatu peringkat yang tinggi maka tinggilah kita begitu juga sebaliknya. Apa yang ingin dicapai ialah meyakinkan negara bahawa generasi masa depan yang akan bertindak sebagai pelapis yang akan menerajui negara telah siap disediakan dengan ilmu yang secukupnya. Di sinilah sumbangan setiap individu yang bergelar guru dituntut untuk menyempurnakan tanggungjawabnya. Apabila kita menggerakkan hati untuk bertindak maka seluruh anggota badan akan melaksanakan tanggungjawab seperti yang dikehendakki oleh hati kita. Maka hati kita merupakan aspek penting dalam menentukan halatuju kita. Walaupun minda kita mampu menginterpretasikan kesan hasil dari tindakan namun hati kita menentukan tindakan yang akan diambil. Untuk membuktikan kebenarannya, eloklah kita renungkan kembali pendekatan kita dalam pengajaran pada setiap hari. Kita dibekalkan oleh Tuhan denga