Posts

JADUAL WAKTU ANJAL

Pada sekitar tahun 1995, sistem Jadual Waktu Anjal telah diperkenalkan. Sistem tersebut membolehkan sesuatu subjek diajar dalam tempoh waktu yang lama dalam sehari. Contohnya pada satu hari hanya 2-3 subjek diajar berbanding 6-7 subjek dalam sehari. Sistem ini membolehkan sesuatu Pengajaran & Pembelajaran dilaksanakan secara hands-on. P&P menjadi menarik kerana guru-guru menyediakan latihan yang pelbagai bagi membolehkan pelajar memahami subjek dengan mendalam. Banyak alat bantuan mengajar perlu digunakan. ABM ini perlu dibangunkan oleh para guru mengikut kreativiti masing-masing. Kebaikan sistem ini ialah ia membolehkan pelajar belajar dalm suasana bilik darjah yang menyeronokkan. Tetapi kaedah tersebut gagal diteruskan kerana guru-guru tidak mampu menyediakan P&P yang menarik. Ramai yang tidak mampu menggunakan waktu yang panjang tersebut secara optimum. Akhirnya pelajar hanya membuat tugasan yang tidak menyeronokkan seperti menulis dan menyalin semula buku teks kedalam

HAPUSKAN UPSR DAN PMR

Perubahan dasar dalam bidang pendidikan sentiasa mendapat perhatian hangat dari segenap lapisan masyarakat. Masyarakat kini telah hilang keyakinan terhadap perubahan dasar oleh kerajaan selepas insiden PPSMI. Apakah kesan dari pembatalan PPSMI? Rakyat melihat kerajaan gagal merancang dasar dengan baik kerana setelah seseuatu dasar diperkenalkan ianya terpaksa dibatalkan. Sesuatu dasar tidak sepatutnya dibatalkan. Seandainya ia tidak mendatangkan keputusan yang baik, seharusnya ia dikaji dan mencari kaedah meningkatkannya. Kali ini UPSR dan PMR hendak dimansuhkan. Apakah justifikasi kerajaan hendak memansuhkannya? Bentangkan kepada rakyat justifikasi mereka dan laksanakanlah. Telah sekian lama saya berpendapat agar UPSR dan PMR perlu dimansuhkan. Saya terlibat dalam bidang pendidikan inovasi di peringkat dewasa. Saya memahami keadaan sebenar rakyat Malaysia yang tidak kompetitif dalam berfikir secara kreatif. Mengapa? Kerana sewaktu disekolah mereka hanya menghafal. Tetapi mereka

Bengkel Inovasi Sempena Karnival Malaysia Inovatif 2010

Image
Zulfadzli Haron menerangkan sesuatu kepada peserta bengkel Zull Design Autotronic dan Utusan Malaysia sempena Karnival Malaysia Inovatif 2010 di Universiti Malaysia Sabah, Kota Kinabalu, semalam. Bengkel Mega Ke Arah Rakan Inovasi dapat sambutan baik KOTA KINABALU 28 Mei - Bengkel Mega Ke Arah Rakan Inovasi anjuran Utusan Malaysia yang julung kali diadakan di negeri ini hari ini mendapat sambutan menggalakkan dan respons positif daripada para peserta. Bengkel yang dikendalikan oleh Zull Design Autotronic (ZDA) itu telah berjaya menarik perhatian kira-kira 100 peserta yang terdiri daripada pelbagai golongan seperti pelajar, ibu bapa, guru, penjawat awam dan pekerja swasta. Rata-rata peserta bengkel sehari bermula 8.30 pagi hingga 5 petang itu, menyifatkan pengisian bengkel oleh Pengarah Latihan ZDA, Zulfadzli Haron telah membuka minda mereka dalam memahami asas inovasi. Mereka menyatakan penerangan yang diberikan begitu jelas dan mudah difahami sehingga membina keyakinan dan

BAHASA MANDARIN DI SEKOLAH KEBANGSAAN

Untuk kesekelian kalinya, berbunyi kembali hasrat kerajaan untuk membawa Bahasa Mandarin ke Sekolah Kebangsaan. Saya telah mengulas kepentingan Bahasa Mandarin didalam tulisan saya sebelum ini dan ulasan yang panjang lebar didalam buku saya yang bertajuk REFORMASI MINDA GURU. Saya amat berharap hasrat ini bukan bertujuan politik. Bahasa Mandarin amat penting dipelajari oleh bangsa Melayu sendiri. Terdapat juga suara-suara yang tidak senang dengan pendekatan mewajibkan Bahasa Mandarin di Sekolah Kebangsaan kerana berpendapat Bahasa Malaysia sendiri perlu diutamakan. Bagi mereka yang tidak berkesempatan membaca buku saya, eloklah saya mengulas semula persoalan ini. Kita akan menjadi seorang yang rugi jika tidak menguasai sesuatu ilmu yang baru. Pada pandangan saya Bahasa Mandarin perlu menjadi satu bahasa yang wajib kepada semua pelajar dan bukannya setakat menjadi pengajian Bahasa Ibunda di Sekolah Kebangsaan. Bahasa Mandarin adalah bahasa yang terbesar dipertuturkan di dunia pada m

Bengkel Inovasi Siri 3

Bengkel Inovasi Siri 3 Zull Design dengan usahama Utusan Malaysia akan diadakan di Universiti Malaysia Sabah pada 28 Mei 2010. Penyertaan telah mencapai had maksima seramai 100 orang. Bengkel ini mendapat sambutan daripada para peserta kerana ia mendedahkan teknik menjadi kreatif dengan mudah. Pada bengkel yang pertama, seorang peserta yang mengikuti bengekl tersebut telah berjaya menghasilkan inovasi beliau, iaitu pancing untuk orang buta. Inovasi tersebut merupakan salah satu contoh hasil yang diperolehi selepas mengikuti bengkel ini. Bengkel Inovasi Siri 4 akan diadakan pada 22-23 Julai di Kuala Terengganu. Bengkel kali ini dijalankan serentak sengan Karnival Malaysia Inovatif 2010 dengan kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi. Kepada mereka yang berminat untuk mendaftar Bengkel Inovasi siri 4 di Kuala terengganu, sila hantarkan emel ke reformasimindaguru@yahoo.com dengan kadar segera untuk mengesahkan tempat.

Guru dan Peniaga

Sudah lebih sebulan tidak menulis disini. Saya agak sibuk kerana baru membuka sebuah kiosks, menjual barangan inovasi di sebuah pusat membeli belah. Barangan yang dijual memerlukan saya meyakinkan pengguna berhubung kebaikan dan kelebihan produk. Memang amat memenatkan untuk menjadi seorang peniaga sebegini kerana memerlukan kreativiti dan kemahiran interpersonal untuk menarik perhatian pembeli seterusnya meyakinkan mereka untuk membeli produk. 12 jam bekerja amat memenatkan. Tetapi setelah pulang, perlu menutup akaun dan melihat kepada kejayaan jualan, hilang rasa penat malah menyebabkan saya lebih bersemangat untuk berniaga pada keesokan harinya. Saya suka membuat analogi perniagaan tersebut dengan tugas seorang guru. Apabila kita mengerah keringat kita dengan bersungguh-sungguh dan menggunakan segala kemahiran yang ada untuk membuatkan pelajar kita memahami apa yang diajar, nescaya kita akan puas apabila melihat kemajuan mereka. Tugas guru tidak jauh bezanya dengan seorang ahli

Kursus Intensif Kreativiti dan Inovasi

Inovasi memerlukan kreativiti. Kebanyakan masayarakat di negara ini masih lagi mempersoalkan tahap kreativiti dalam diri mereka.Kreativiti boleh dipelajari dan bukan semata-mata diwarisi. Saya telah menghasilkan modul latihan intensif kreativiti untuk mencungkil bakat kreativiti individu. Kursus ini disasarkan kepada guru-guru sekolah serta tenaga pengajar dan pensyarah di institusi pengajian kerana diharapkan guru-guru nanti mampu mencurahkan ilmu kreativiti kepada para pelajar mereka. Dengan ilmu yang diperolehi, anda mampu untuk menghasilkan produk inovasi khususnya untuk menyertai Pertandingan Rekacipta yang dijalankan saban tahun. Kursus intensif sehari ini boleh dijalankan disekolah/institusi 1anda dari pukul 9 pagi hingga 4 petang. Kursus dijalankan secara hands-on dimana guru-guru akan mempelajari teknik kreativiti yang sebenar. Kursus intensif ini tidak memerlukan sebarang latarbelakang teknikal. Kepada sekolah-sekolah serta Institusi Pengajian yang berminat untuk me