Posts

Teknik Belajar Menjadi Kreatif

Teknik belajar memainkan peranan penting untuk membentuk kreativiti dalam diri. Apabila anda belajar seringkali fokus anda hanya tertumpu kepada bagaimana untuk mengingati fakta. Ini menyebabkan anda membentuk diri menjadi seorang penghafal. Seorang penghafal mampu mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan tetapi seringkali mereka gagal mengaplikasi pengetahuan tersebut apabila mereka menghadapi masalah. Apabila kita belajar, perkara utama yang perlu kita lakukan ialah bagaimana untuk memahami fakta dan bukannya menghafal. Untuk memahami fakta tersebut kita harus menjiwai apa yang dipelajari. Ilmu pengetahuan perlu difahami dan bukannya dihafal. Pengetahuan asas amat penting dalam setiap bidang ilmu pengetahuan. Melalui pengetahuan asas ini anda dapat berfikir secara logik berhubung perkara yang baru. Lantas anda akan sering berfikir dan menganalisa kemungkinan apabila berhadapan dengan setiap masalah. Cuba bayangkan permasalahan ini. Apabila kenderaan anda rosak, anda akan membe

Bagaimana untuk meminati buku?

Majoriti rakyat Malaysia membaca buku hanya apabila mereka di bangku sekolah dan di Institusi Pengajian Tinggi. Mereka membaca kerana mereka terpaksa. terpaksa membaca disebabkan oleh permintaan peperiksaan. Seandainya tiada peperiksaan, rasanya pelajar-pelajar kita langsung tidak membaca. Kalau tidak setuju, cuba kita lihat kembali kepada fakta masyarakat kita yang telah tamat belajar. Adakah mereka dilihat membaca buku? Kalau ada yang membaca syukurlah kerana mereka terdiri dari golongan yang gemar membaca. Tetapi berapa ramai bilangan mereka? Masyarakat kita kurang membaca kerana mereka tidak diasuh untuk MINAT MEMBACA tetapi sebaliknya mereka di PAKSA MEMBACA. Sebab itu membaca tidak menjadi budaya masyarakat kita. Adakah guru-guru kita menunujukkan contoh bahawa kita minat membaca? Minat membaca akan timbul jika kita sentiasa dahagakan ilmu. Apabila kita memahami sesuatu perkara asas dengan baik maka kita akan menjadi minat. Maksudnya kita faham. Apabila kita faham maka kita

Bengkel Rakan Inovasi

Semalam bertempat di Sekolah Menengah Teknik Kajang, saya telah menjalankan bengkel Rakan Inovasi, iaitu satu projek usahasama diantara Zull Design Autotronic dan Utusan Malaysia. Bengkel sehari tersebut merupakan satu bengkel terbuka dimana penyertaan dibuka kepada orang awam. Walaupun dikenakan bayaran sebanyak RM150.00 seorang, alhamdulillah bengkel tersebut dapat menarik peserta seramai 50 orang. Menariknya, terdapat peserta yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk menyertai bengkel tersebut. Mereka yang sanggup membayar dan meluangkan masa tersebut didapati terdiri dari golongan mereka yang dahagakan ilmu. Terdapat juga seorang peserta berusia 50an, seorang wanita yang bekerja di jabatan kerajaan. Bengkel seterusnya akan diadakan pada 3 April 2010 bertempat di Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar,Seremban dan borang penyertaan boleh diperolehi dari akhbar Utusan Malaysia setiap hari Khamis di ruangan Mega. Bengkel ini akan mendedahkan kepada peserta teknik untuk

Lawatan ke rumah pelajar

Semalam saya berjumpa dengan bekas anak murid saya setelah 18 tahun tidak berjumpa. Namanya Hafiz. Saya mengajar Hafiz sewaktu dia berada di darjah 1. Beliau menemui saya di facebook dan lantas menghubungi saya. Jadi malam tadi atas usaha Hafiz,kami berjumpa. Saya berbangga kerana dia kini telah berjaya. Selain menjadi seorang jurutera, beliau juga membuka pusat tuisyen. Yang menyebabkan saya berasa lebih berbangga, kerana dia berhasrat untuk berjumpa saya kerana dia merasa perlunya berjumpa dan bertanya khabar kepada bekas gurunya. Saya merasa sungguh tersentuh kerana bekas pelajar saya semasa di darjah 1 masih mengingati saya. Sungguh terharu. Kami bercerita panjang dan cuba mengingati kisah silam. Saya ditemani isteri saya dan kami bertiga berterusan bercerita sehingga jam 12 malam di kedai mamak. Saya berbangga kerana bukan sahaja dia bejaya dalam kerjaya, tetapi amat berbangga kerana dia pandai menghormati bekas gurunya. Inilah nikmat sebenar seorang guru. Melihat bekas pelajarnya

Mereformasikan Sistem Pendidikan Negara

Laporan Bank Dunia menyarankan Malaysia melaksanakan proses reformasi dalam bidang pendidikan bagi memenuhi hasrat menjadi negara berpendapatan tinggi. Laporan tersebut berpendapat perlunya reformasi dilakukan melibatkan peringkat rendah dan menengah. Benar sekali saranan Bank dunia tersebut. Mengapa kita perlu menunggu orang luar menyarankannya baru hendak memikirkannya. Mengapa saranan tersebut timbul?. Saya tidak menyalahkan sistem pendidikan tetapi lebih kepada pelaksanaan. Kegagalan utama kita ialah kita gagal menghasilkan pelajar yang mampu berfikir. Mengapa pelajar kita lemah berfikir? Kerana mereka tidak bertanya soalan. Mengapa pelajar kita kurang bertanya soalan? Kerana mereka tidak faham apa yang dipelajari. Maksudnya, guru-guru dan pensyarah kita gagal menghasilkan pelajar yang mampu menerajui negara pada masa hadapan untuk bersaing dengan negara maju lain di dunia. Persoalannya, apa yang perlu direformasikan? Bukan sistem pendidikan, tetapi pelaksanaan. Para Menteri tidak

Adakah pelajar kita memahami apa yang dipelajari?

“OK , ada apa-apa soalan?” tanya guru kepada pelajarnya. Kebiasaannya…para pelajar akan senyap tanpa bertanya sebarang soalan. Inilah sindrom yang dialami oleh para pelajar pada hari ini, baik diperingkat sekolah rendah, menengah mahupun peringkat lebih tinggi. Mengapa agaknya pelajar kita sangat kurang bertanya soalan? Pelajar kita kurang bertanya soalan kerana mereka tidak memahami apa yang dipelajari. Pelik bukan. Pelajar yang aktif bertanya di dalam kelas adalah disebabkan oleh guru yang pandai membuatkan pelajar mereka memahami apa yang dipelajari. Ternyata kenyataan ini benar apabila kita bertanya kepada pelajar-pelajar tersebut atau anak-anak kita sendiri. Guru-guru mengajar anak kita menghafal. Pada mereka, yang penting adalah murid lulus dalam peperiksaan. Pemahaman mereka terhadap subjek tersebut kurang dititikberatkan. Kalau tidak percaya, silalah bertanya kepada anak-anak anda agar mereka menghuraikan apa yang mereka pelajari. Contohnya bagaimana empangan hidro elektrik yan

Tulus Ikhlas Anda

Bagaimana untuk memastikan konsistensi kita memikul jatidiri tatkala kita dihujani pelbagai cabaran yang tidak tertanggung sehingga memaksa kita menggadaikan jatidiri yang dibina? Jawapannya berbalik kepada kesedaran tanggungjawab sebagai seorang guru. Tanggungjawab yang tidak ada tolak bandingnya atau tanpa prejudis kerana kegagalan kita membekalkan mereka dengan ilmu secukupnya bakal memberikan kesan yang berpanjangan terhadap pelajar tersebut apabila mereka meningkat dewasa. Berat sungguh tanggungjawab tersebut dan nyata ia tidak sanggup dipikul oleh sebarangan manusia. Jika seorang guru enggan memikul tanggungjawab tersebut maka beliau harus memikirkan kembali secara serius kelayakan beliau memegang jawatan sebagai seorang guru. Sesungguhnya di dalam hati setiap guru, ada disisipkan satu lagi kekuatan untuk meringankan beban tanggungjawab tersebut iaitu keikhlasan. Hati yang ikhlas adalah jawapan mutlak kepada penyelesaian masalah tanggungjawab yang berat tersebut. Apabila kita tel