Posts

Bengkel Inovasi Siri 3

Bengkel Inovasi Siri 3 Zull Design dengan usahama Utusan Malaysia akan diadakan di Universiti Malaysia Sabah pada 28 Mei 2010. Penyertaan telah mencapai had maksima seramai 100 orang. Bengkel ini mendapat sambutan daripada para peserta kerana ia mendedahkan teknik menjadi kreatif dengan mudah. Pada bengkel yang pertama, seorang peserta yang mengikuti bengekl tersebut telah berjaya menghasilkan inovasi beliau, iaitu pancing untuk orang buta. Inovasi tersebut merupakan salah satu contoh hasil yang diperolehi selepas mengikuti bengkel ini. Bengkel Inovasi Siri 4 akan diadakan pada 22-23 Julai di Kuala Terengganu. Bengkel kali ini dijalankan serentak sengan Karnival Malaysia Inovatif 2010 dengan kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi. Kepada mereka yang berminat untuk mendaftar Bengkel Inovasi siri 4 di Kuala terengganu, sila hantarkan emel ke reformasimindaguru@yahoo.com dengan kadar segera untuk mengesahkan tempat.

Guru dan Peniaga

Sudah lebih sebulan tidak menulis disini. Saya agak sibuk kerana baru membuka sebuah kiosks, menjual barangan inovasi di sebuah pusat membeli belah. Barangan yang dijual memerlukan saya meyakinkan pengguna berhubung kebaikan dan kelebihan produk. Memang amat memenatkan untuk menjadi seorang peniaga sebegini kerana memerlukan kreativiti dan kemahiran interpersonal untuk menarik perhatian pembeli seterusnya meyakinkan mereka untuk membeli produk. 12 jam bekerja amat memenatkan. Tetapi setelah pulang, perlu menutup akaun dan melihat kepada kejayaan jualan, hilang rasa penat malah menyebabkan saya lebih bersemangat untuk berniaga pada keesokan harinya. Saya suka membuat analogi perniagaan tersebut dengan tugas seorang guru. Apabila kita mengerah keringat kita dengan bersungguh-sungguh dan menggunakan segala kemahiran yang ada untuk membuatkan pelajar kita memahami apa yang diajar, nescaya kita akan puas apabila melihat kemajuan mereka. Tugas guru tidak jauh bezanya dengan seorang ahli

Kursus Intensif Kreativiti dan Inovasi

Inovasi memerlukan kreativiti. Kebanyakan masayarakat di negara ini masih lagi mempersoalkan tahap kreativiti dalam diri mereka.Kreativiti boleh dipelajari dan bukan semata-mata diwarisi. Saya telah menghasilkan modul latihan intensif kreativiti untuk mencungkil bakat kreativiti individu. Kursus ini disasarkan kepada guru-guru sekolah serta tenaga pengajar dan pensyarah di institusi pengajian kerana diharapkan guru-guru nanti mampu mencurahkan ilmu kreativiti kepada para pelajar mereka. Dengan ilmu yang diperolehi, anda mampu untuk menghasilkan produk inovasi khususnya untuk menyertai Pertandingan Rekacipta yang dijalankan saban tahun. Kursus intensif sehari ini boleh dijalankan disekolah/institusi 1anda dari pukul 9 pagi hingga 4 petang. Kursus dijalankan secara hands-on dimana guru-guru akan mempelajari teknik kreativiti yang sebenar. Kursus intensif ini tidak memerlukan sebarang latarbelakang teknikal. Kepada sekolah-sekolah serta Institusi Pengajian yang berminat untuk me

Teknik Belajar Menjadi Kreatif

Teknik belajar memainkan peranan penting untuk membentuk kreativiti dalam diri. Apabila anda belajar seringkali fokus anda hanya tertumpu kepada bagaimana untuk mengingati fakta. Ini menyebabkan anda membentuk diri menjadi seorang penghafal. Seorang penghafal mampu mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan tetapi seringkali mereka gagal mengaplikasi pengetahuan tersebut apabila mereka menghadapi masalah. Apabila kita belajar, perkara utama yang perlu kita lakukan ialah bagaimana untuk memahami fakta dan bukannya menghafal. Untuk memahami fakta tersebut kita harus menjiwai apa yang dipelajari. Ilmu pengetahuan perlu difahami dan bukannya dihafal. Pengetahuan asas amat penting dalam setiap bidang ilmu pengetahuan. Melalui pengetahuan asas ini anda dapat berfikir secara logik berhubung perkara yang baru. Lantas anda akan sering berfikir dan menganalisa kemungkinan apabila berhadapan dengan setiap masalah. Cuba bayangkan permasalahan ini. Apabila kenderaan anda rosak, anda akan membe

Bagaimana untuk meminati buku?

Majoriti rakyat Malaysia membaca buku hanya apabila mereka di bangku sekolah dan di Institusi Pengajian Tinggi. Mereka membaca kerana mereka terpaksa. terpaksa membaca disebabkan oleh permintaan peperiksaan. Seandainya tiada peperiksaan, rasanya pelajar-pelajar kita langsung tidak membaca. Kalau tidak setuju, cuba kita lihat kembali kepada fakta masyarakat kita yang telah tamat belajar. Adakah mereka dilihat membaca buku? Kalau ada yang membaca syukurlah kerana mereka terdiri dari golongan yang gemar membaca. Tetapi berapa ramai bilangan mereka? Masyarakat kita kurang membaca kerana mereka tidak diasuh untuk MINAT MEMBACA tetapi sebaliknya mereka di PAKSA MEMBACA. Sebab itu membaca tidak menjadi budaya masyarakat kita. Adakah guru-guru kita menunujukkan contoh bahawa kita minat membaca? Minat membaca akan timbul jika kita sentiasa dahagakan ilmu. Apabila kita memahami sesuatu perkara asas dengan baik maka kita akan menjadi minat. Maksudnya kita faham. Apabila kita faham maka kita

Bengkel Rakan Inovasi

Semalam bertempat di Sekolah Menengah Teknik Kajang, saya telah menjalankan bengkel Rakan Inovasi, iaitu satu projek usahasama diantara Zull Design Autotronic dan Utusan Malaysia. Bengkel sehari tersebut merupakan satu bengkel terbuka dimana penyertaan dibuka kepada orang awam. Walaupun dikenakan bayaran sebanyak RM150.00 seorang, alhamdulillah bengkel tersebut dapat menarik peserta seramai 50 orang. Menariknya, terdapat peserta yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk menyertai bengkel tersebut. Mereka yang sanggup membayar dan meluangkan masa tersebut didapati terdiri dari golongan mereka yang dahagakan ilmu. Terdapat juga seorang peserta berusia 50an, seorang wanita yang bekerja di jabatan kerajaan. Bengkel seterusnya akan diadakan pada 3 April 2010 bertempat di Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar,Seremban dan borang penyertaan boleh diperolehi dari akhbar Utusan Malaysia setiap hari Khamis di ruangan Mega. Bengkel ini akan mendedahkan kepada peserta teknik untuk

Lawatan ke rumah pelajar

Semalam saya berjumpa dengan bekas anak murid saya setelah 18 tahun tidak berjumpa. Namanya Hafiz. Saya mengajar Hafiz sewaktu dia berada di darjah 1. Beliau menemui saya di facebook dan lantas menghubungi saya. Jadi malam tadi atas usaha Hafiz,kami berjumpa. Saya berbangga kerana dia kini telah berjaya. Selain menjadi seorang jurutera, beliau juga membuka pusat tuisyen. Yang menyebabkan saya berasa lebih berbangga, kerana dia berhasrat untuk berjumpa saya kerana dia merasa perlunya berjumpa dan bertanya khabar kepada bekas gurunya. Saya merasa sungguh tersentuh kerana bekas pelajar saya semasa di darjah 1 masih mengingati saya. Sungguh terharu. Kami bercerita panjang dan cuba mengingati kisah silam. Saya ditemani isteri saya dan kami bertiga berterusan bercerita sehingga jam 12 malam di kedai mamak. Saya berbangga kerana bukan sahaja dia bejaya dalam kerjaya, tetapi amat berbangga kerana dia pandai menghormati bekas gurunya. Inilah nikmat sebenar seorang guru. Melihat bekas pelajarnya